Motivační dopis

Zaměstnavatelé často ve svých inzerátech uvádějí, že vedle CV chtějí zaslat i motivační dopis. Je překvapující, že kandidáti často tento požadavek ignorují. Domnívají se, že životopis vystihuje vše podstatné, nicméně průvodní dopis Vám dává příležitost, jak ukázat svoji individualitu.

Za prvé a především, pokud zaměstnavatel požaduje určité dokumenty, vytváříte špatný dojem, pokud je společně s životopisem nezašlete. E-mailová schránka personálních manažerů jsou plné žádostí o práci, a tak je přirozené, že automaticky mají výhodu ti, kteří požadované přílohy poskytli. Můžete to chápat i jako první zkoušku či test, kterou musíte zdolat.

Za druhé, průvodní dopis Vám dává šanci sdělit informace, které neobsahuje CV. Nepiště v dopise celou svoji autobiografii, ale sdělte, proč si myslíte, že jste ideální kandidát pro nabízenou pozici a že jste člověk, kterého firma hledá. Připravte si dopis speciálně pro aktuálně nabízenou práci, čímž ukážete, že o práci máte skutečně velký zájem a že nejste kandidát, který reaguje na každou volnou pozici.

Průvodní dopis Vám také dává příležitost vysvětlit, proč žádáte o pracovní pozici, i když nesplňujete úplně všechny požadavky uvedené v inzerátu. Pokud například inzerát požaduje 5 let pracovních zkušeností a Vy máte jen čtyři, můžete v právě v motivačním dopise „zdolat“ tento Váš nedostatek. Například:
„Chápu, že ideálně hledáte kandidáta s pětiletou zkušeností v oblasti průmyslu. I když jsem pracoval pouze čtyři roky v tomto sektoru, získal jsem velmi dobré znalosti a zkušenosti. Moji předností je fakt, že jsem úspěšně pracoval na několika velmi náročných projektech…“

Zároveň ukážete, že jste detailně četli celý inzerát, což je určitě pozitivní skutečnost. Častokrát se totiž ukazuje, že kandidáti zasílají svoje resumé, aniž by se komplexně věnovali specifickým požadavkům zaměstnavatele. Tato skutečnost může dlouhodobě ovlivnit Vaše budoucí šance na jinou pozici ve firmě.

Představte si situaci, že každý týden personalista obdrží CV od stejného člověka, každý týden ovšem na jinou pozici, pro kterou nemá dostatečnou kvalifikaci. Možná Vám to může připadat jako správná věc, myslíte si, že tím ukážete své nadšení pracovat právě pro tuto firmu, ale pro personalistu toto časté zasílání může vypadat jako spam a již nebude mít zájem Vás v budoucnu kontaktovat.
Průvodní dopis je něco jako Vaše „výkladní skříň“. Je součástí Vaší žádosti, která umožňuje se o Vás více dozvědět a případně Vás zaměstnat. Berte to fakt, že potenciální zaměstnavatel je jako potenciální zákazník, který se rozhoduje, co (v tomto případě koho) „koupí“.